Zorg voor slaap
Beter slapen kun je leren 

Mijn missie? Nederland beter laten slapen!

Dr. Merijn van de Laar, slaapwetenschapper

Auteur van het boek "Slapen als een oermens". 

Vaste slaapexpert bij radio 2 programma "Rinkeldekinkel". O.a. bekend van het SBS6 tv-programma "Bizarre slapers, de FoodFirst app van Albert Heijn en het NPO tv programma “Op1” en "De slapelozen".

Goed slapen, waarom zou je?

We slapen een groot deel van ons leven en dat is niet voor niets. Tijdens onze slaap vinden belangrijke herstelprocessen plaats. Zo wordt tijdens de slaap spiergroei gestimuleerd en wordt ons afweersysteem versterkt. Daarnaast is slaap belangrijk voor je stemming en het denkvermogen. Je goed kunnen concentreren, onthouden van informatie en gebeurtenissen en je creativiteit wordt allemaal versterkt tijdens de slaap. Als het mis gaat met slapen, heeft dat vaak gevolgen voor je werk- en privé leven en kan je energie en stemming er erg onder gaan lijden. 

Geef slaap de juiste aandacht

Als gepromoveerd slaapwetenschapper, GZ-psycholoog en docent aan de huisartsopleiding kwam ik erachter dat mensen met slaapproblemen vaak niet de zorg kregen die ze nodig hadden. Het gevolg was dat ze op lange wachtlijsten kwamen te staan en dat er in de tussentijd een toename was van de klachten met vaak stemmingsproblemen, angstproblemen en uitval op het werk tot gevolg. Daarom is het zo belangrijk om slaapproblemen al in een vroeg stadium te kunnen signaleren. Er is namelijk vaak meer aan te doen dan je zou denken.

Leer beter slapen

De missie van "Zorg voor slaap" is beter slapen voor iedereen. Centrale activiteiten zijn: voorlichting geven over slaap, preventie van slaapproblemen binnen bedrijven en coaching van zorgverleners bij de behandeling van slaapproblemen. Hierbij wordt uitgegaan van de laatste wetenschappelijke inzichten rondom de slaap en evidence based behandelingen en technieken om slaap te kunnen verbeteren. 













ZORG VOOR SLAAP IN DE MEDIA

Nieuws

Feed

20-07-2022, 18:27

TE GAST BIJ OP1

Slapen in warm weer (vanaf 48:00)   Meer


26-05-2022, 20:33

NPO RADIO 2 INTERVIEW

Alles over dromen   Meer


16-04-2022, 20:32

NPO RADIO 2 INTERVIEW

Wat als je 's nachts vaak wakker wordt?   Meer


19-03-2022, 20:30

NPO RADIO 2 INTERVIEW

Hoe moet je slapen tijdens ploegendiensten?   Meer


22-02-2022, 14:49

ARTIKEL FOODFIRST/ALBERT HEIJN

Acht tips van onze FoodFirst leefstijlcoaches   Meer


Ouder >>


ACTIVITEITENAGENDA 

Activiteitenagenda

Feed
08-03-2023
Opleiding tot leefstijlapotheker
   Meer
14-03-2023
Opleiding tot leefstijlapotheker
   Meer
14-06-2023
Opleiding tot leefstijlapotheker
   Meer
27-06-2023
Opleiding tot leefstijlapotheker
   Meer


SLAAPBLOG

2022-05-26

De evolutionaire functie van het ‘s nachts wakker worden

Gedurende de evolutie heeft de mens een balans moeten vinden tussen herstel en overleving. Gevaarlijke invloeden van buitenaf moesten getrotseerd worden. Waarschijnlijk heeft onze slaap mede daardoor ook de cyclische structuur die het heeft. Hoe zit dat precies?

De meest belangrijke slaap vindt in de eerste helft van de nacht plaats. Zo kunnen we na een relatief korte periode weer in actie schieten bij dreigend gevaar. Verder hebben we telkens aan het begin van iedere cyclus (van ongeveer 90 minuten) lichte slaap waardoor we steeds opnieuw relatief gemakkelijk kunnen checken of onze omgeving nog “ok” is.

Tijdens mijn promotieonderzoek vond ik dat slechte slapers met een angststoornis verbazingwekkend gefragmenteerd slapen in vergelijking met slechte slapers zonder angststoornis. Eigenlijk logisch: hoe meer ons brein het idee heeft dat er gevaar dreigt, hoe vaker we de omgeving gaan checken in de nacht. Dit is een logisch gevolg van de evolutie en waarschijnlijk sterk bijdragend geweest aan de overleving van de menselijke soort.

Waar slechte slapers nu vaak proberen aan meer slaap te komen door langer op bed te liggen zou het zomaar kunnen zijn dat men in tijden van dreiging en gevaar vroeger juist korter op bed ging liggen. Het was op zo’n moment helemaal niet handig om veel te slapen. Kort en onderbroken slapen was in die zin een manier om te overleven.

Een ervaren gevoel van veiligheid is dus erg belangrijk om goed te kunnen slapen. Daarnaast is inzicht in hoe slaap werkt belangrijk. Slaap laat nou eenmaal andere eigenschappen zien zolang ons lichaam in de “overarousal” toestand zit. Mijn ervaring is dat die informatie mensen al erg gerust kan stellen en veel dingen kan verklaren. Angst en slaap gaan nou eenmaal evolutionair gezien niet goed samen.

#evolutie #slapenalseenoermens

Admin - 20:56:03 | Een opmerking toevoegen

Opmerking toevoegen

Fill out the form below to add your own comments

Om geautomatiseerde spam zoveel mogelijk te beperken, is deze functie beveiligd met een captcha.

Hiervoor moet inhoud van de externe dienstverlener Google worden geladen en moeten cookies worden opgeslagen.